Ośrodek jako państwowa jednostka organizacyjna posiadająca osobowość prawną prowadzi doradztwo obejmujące działania w zakresie rolnictwa, zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, rynków rolnych, przedsiębiorczości, wiejskiego gospodarstwa domowego i integracji społecznej.
Dyrektor Ośrodka kieruje realizacją zadań przy pomocy zastępcy dyrektora, głównego księgowego i kierowników działów oraz kierowników powiatowych zespołów doradztwa rolniczego.
Zastępca dyrektora wykonuje zadania i kompetencje w zakresie określonym przez dyrektora.
Główny księgowy kieruje całokształtem gospodarki finansowo-księgowej Ośrodka zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz wykonuje zadania i kompetencje w zakresie określonym przez dyrektora.
W Ośrodku funkcjonują następujące samodzielne stanowiska pracy: - samodzielne stanowisko do Spraw Obsługi Prawnej, - samodzielne stanowisko do Spraw Kontroli Zarządczej, - samodzielne stanowisko do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz P.Poż, - samodzielne stanowisko do Spraw Zarządzania Jakością,
Podstawowym dokumentem w zakresie planowania pracy w Ośrodku jest: - roczny program działalności jednostki doradztwa rolniczego, - roczny plan finansowy.